10 novHet belang van content marketing

“Ik heb toch helemaal geen content marketing nodig?” Dit is een veelgehoorde zin die in deze tijd eigenlijk niet meer klopt. Hoe vroeger nog puur voor de zoekmachine werd geschreven, is dat nu eigenlijk not done meer. Zoekmachines zoals Google willen steeds meer relevante content aanbieden, zodat de bezoeker de juiste informatie vindt. En via je website is dat natuurlijk een goede manier om met goede content bezoekers te overtuigen langer op de website te blijven, terug te komen of een actie uit te voeren.

Mond op mond reclame

We leven in een samenleving waarin mond op mond reclame een groot deel speelt in het succes van je bedrijf. Als je waardevolle content hebt, wordt dat door mensen gedeeld. Hierdoor zal je doelgroep makkelijker bereikt worden waardoor er ook een grotere kans op actie is. Maar ook als je net een nieuw bedrijf bent, is het goed voor je naamsbekendheid. Hoe vaker iets wordt gedeeld, hoe meer mensen het zien. Als het de juiste content is, zullen mensen je naam ook onthouden. Er kan heel veel geïnvesteerd worden in het trekken van bezoekers naar de website, maar zolang de content niet goed is, vinden er minder conversies plaats.

Welke content moet ik inzetten?

Content is niet alleen een platte tekst. Content is veel meer. Je kunt denken aan infographics, video’s, prijsvragen, polls, nieuwsberichten, reviews, evenementen en noem maar op! Alles dat je kunt bedenken om je site te vullen en je doel van informeren te bereiken. Hieronder staat een afbeelding die is gemaakt door Zazzle en laat goed zien welke content je het beste in welke processen kunt inzetten om je doel te bereiken.
content-matrix

Beter dan advertenties?

Dat content per se beter is dan adverteren kunnen we eigenlijk niet zeggen. Wel zijn er verschillende feiten die kunnen aangeven dat puur geld gooien in advertenties niet altijd meer de juiste manier is. Zo hebben veel mensen een adblocker geïnstalleerd waardoor ze jouw advertentie niet eens meer zien. Zo kun je een deel van de doelgroep mislopen. Ook zijn er zo vreselijk veel advertenties te zien, dat 86% van de consumenten last heeft van zogeheten bannerblindheid. Als je vraagt welke advertenties ze gezien hebben, zullen ze het niet meer weten.

Delen, delen, delen

In principe zullen de meeste websites hun site als basiscommunicatiemiddel willen gebruiken. Echter leven we in een wereld van sharing is caring. Zorg dus ook dat je zelf social media kanalen hebt, maar ook de nodige buttons zodat content direct vanaf je site gedeeld kan worden. En niet alleen bezoekers kunnen je content delen, je kunt ook zelf je content de wereld in helpen. Deel op elk kanaal dat je hebt een bericht zodra jij nieuwe content hebt. Zo zal het altijd wel ergens worden opgepakt. En wie weet…als je echt iets leuks te melden hebt, gaat je verhaal wel viral!

Comments are closed.