Wil jij hoger in Google komen, maar weet je niet hoe? Dan zit je goed. In dit artikel leggen we uit welke factoren jouw positie in Google bepalen en hoe jij aan de hand van deze factoren hoger in Google kunt komen.
Bovenaan in Google komen is echter niet eenvoudig. Er is niet één ding dat je kunt doen om bovenaan in Google te komen. Er zijn heel veel factoren die dit bepalen. Ook gaat het niet snel om hoger in Google te komen. Dit gaat heel geleidelijk. Daarom moet jij ook niet stil gaan staan, maar vaak bezig zijn met het optimaliseren van je website.
Maar hoe doe je dit precies? Door je te richten op onderstaande factoren:
De snelheid van je website
Als jij met je website hoger in Google wilt komen, is het belangrijk dat je website makkelijk te gebruiken is. Hierbij is ook een snelle laadtijd van belang. Als de website niet snel genoeg laadt, dan klikken bezoekers weg. Je zult dat een hoge bounce rate krijgen en hierdoor zal Google je lager ranken in de zoekresultaten. Je kunt de snelheid van je website meten in de Google Page Speed tool. De snelheid van je website hangt samen met de grootte van de afbeeldingen op je website en je hostingpakket.
Houd je aan de richtlijnen van Google
Ook is het erg belangrijk dat je je houdt aan de richtlijnen die Google opgesteld heeft. Logisch, zou je denken. Maar het komt nog steeds voor dat bedrijven zich er niet aan houden. En dit kan niet, want Google bestraft deze sites met een penalty. Na een penalty is het erg moeilijk om een hoog in Google te komen. De richtlijnen zijn opgedeeld in kwaliteitsrichtlijnen en algemene richtlijnen. Om hoger in Google te komen moet je je tenminste houden aan de algemene richtlijnen. Maar wil je een toppositie behalen? Houd je dan ook aan de kwaliteitsrichtlijnen.
Doe een zoekwoordonderzoek
Een zoekwoordonderzoek draagt ook bij aan je positie in Google. Als je weet bij welke zoekwoorden er nog kansen liggen, kun je hierop inspelen en op deze woorden hoog scoren. Zo kom je dus met deze woorden hoger in Google te staan. Je begint een zoekwoordenonderzoek vaak bij de Google Keyword Planner, maar je kunt bijvoorbeeld ook
de keywordplanner van Moz gebruiken. In deze planners kun je zien wat het zoekvolume van je zoekwoord is. Suggesties voor zoekwoorden kun je vinden door de Autosuggest functie van Google te gebruiken.
Je weet nu drie factoren die je ranking in Google bepalen. Er zijn echter meer dan 100 (!) factoren die je precieze positie bepalen. Wil je hoger in Google komen? Zorg dan dat je op de hoogte bent van al deze factoren.