25 augWat is het verschil tussen inbound en contentmarketing?

Inboudn & Content marketing

Content marketing vereist inkomende marketing Marketing is nog nooit zo verwarrend geweest. Tegenwoordig is er inbound marketing, content marketing, account-based marketing, resultaat marketing, Agile marketing, influencer marketing, e-mailmarketing, event marketing, ervaringsgerichte marketing en meer en meer en meer. Ik zou 10 andere soorten marketing kunnen opsommen die u kunt overwegen voor uw bedrijf.

Om te weten wat goed voor u is en om te weten hoeveel u nodig heeft voor uw bedrijf, moet u de verschillen begrijpen, hoe ze in elkaar passen en hoe ze samenwerken om de resultaten te leveren die u nodig hebt om uw bedrijf te laten groeien. Nu richten we ons even op de twee grootste om een goede basisvergelijking te maken. We nemen nu even de twee grootste ‘inbound marketing’ en de contentmarketing. Wat is echt het verschil tussen hen?

Handig om even uit te leggen nu het steeds meer nederlandse marketing bureau’s het amerikaanse voorbeeld van de inbound marketing hype lijken te volgen.

Wat is inbound marketing?

Bij inbound marketing ofwel inkomende marketing zorgt je ervoor dat je de doelgroep aantrekt omdat je een interessante mix biedt die ervoor zorgt dat de doelgroep uitkomt bij jouw diensten, het is gebaseerd op het principe: laat de doelgroep jouw vinden en gebruik geen traditionele marketinginstrumenten, als advertenties, direct mailing en cold calling waarmee je die doelgroep stoort.

Wat is Content marketing?

Dit is een strategische marketingbenadering gericht op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content om een ​​duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden – en uiteindelijk om winstgevende actie van klanten te stimuleren.

Wat is het verschil?

Content marketing omvat duidelijk geen website ontwerp, e-mailmarketing, event marketing of andere soorten marketing, terwijl inbound marketing deze wel omvat. Bij content marketing probeert men ook door relevante informatie haar doelgroep te bereiken maar dit gebeurd meer op een consistent niveau. Denk hierbij aan een uitgever, er wordt content uitgebracht in een vast patroon.

De toon van contentmarketing lijkt hierin iets agressiever dan de inbound marketing. Door het op het reguliere basis plaatsen van content wordt de lezer en doelgroep toch nog opgezocht. Er zit toch nog een kleine push element in. Omdat de doelgroep meer bestookt wordt met content. Inbound marketing heeft veel meer een pull gedachte. De doelgroep moet zelf in aanraking komen met de content en daardoor bij de brand willen blijven. Het is in dat opzicht meer een eigen keuze. In ieder geval dat gevoel moet deze doelgroep in ieder geval hebben.

Maar hoe werken ze dan samen?

Inbound heeft inhoud nodig om te werken, dus inbound marketing en contentmarketing werken samen als componenten. We kunnen binnenkomende marketing niet uitvoeren zonder een duidelijke  inhoud strategie te voeren. Je hebt bijvoorbeeld blog-artikelen nodig, lange-vorm-inhoud zoals eBooks, inhoud voor sociale media en inhoud voor website pagina’s. In essentie wordt de contentmarketing nauw geïntegreerd met de conversiestrategie. Inbound produceert resultaten door content te gebruiken om website bezoekers in leads te veranderen, dus de focus ligt hierbij op het optimaliseren van content en die conversie-ervaring.

Heeft u zowel inkomende marketing als contentmarketing nodig?

Ja, je hebt content marketing nodig, maar je hebt een hele reeks andere inkomende marketingtactieken nodig om resultaten te behalen. Niet alle inkomende marketing is content marketing, maar content marketing maakt deel uit van alle inkomende marketing. Het ene kan dus niet zonder het andere.

De belangrijkste instrumenten bij inbound marketing

Een instrument die inbound marketing absoluut nodig is is vindbaarheid zoals via SEO technieken. Daarnaast moet de doelgroep zich aangesproken voelen op meerdere fronten om een trouwe klant te worden die zich eventueel wil gaan verbinden aan de brand. De toon wordt naarmate de customer journey vaak wel wat commerciëler van aard.

De belangrijkste instrumenten bij contentmarketing

Bij contentmarketing wordt er gewerkt op een structurele basis. De commerciële factor is in tegenstelling tot inbound marketing een stuk lager en werkt vooral op basis van het langzaam winnen van vertrouwen. Dit vertrouwen kan alleen gewonnen door een zo min mogelijk commerciële aanpak te hanteren. Denk hierbij aan het delen van informatie via sociale kanalen, zoals bij het sharing is caring principe. Als de doelgroep jouw content gaat delen dan betekent dit een eerste stap in de binding met jouw product. Het principe achter deze marketing strategie is dus meer gebaseerd op support en loyalty.

Tot slot: is de een dan beter dan de andere?

Zoals we al eerder zeiden hebben ze allebei een belangrijke functie. Maar ze kunnen ook goed samenwerken omdat ze op bepaalde terreinen in elkaars verlengde liggen maar anderzijds ook weer niet. De inbound strategie werkt goed voor bedrijven die inzetten op content die zich inzet via de vindbaarheid via SEO. De content marketing juist weer meer voor bedrijven die zich meer etaleren via de sociale kanalen. Wanneer je dit als bedrijf beide doet dan zou een mix heel goed kunnen werken. Dit komt omdat de toon en doel bij beide hetzelfde is, namelijk door het aanbieden van prikkelende content  een doelgroep aan je zien te binden.

 

Comments are closed.