07 decZoekmachine optimalisatie de basis

Zoekmachine optimalisatie is belangrijk voor een ieder die een website heeft.
Je kan dagelijks uren en uren werken aan een website maar als deze niet gevonden wordt in de zoekresultaten van Google heb je er weinig aan.
Een website hoort immers bezoek te krijgen, als je niet goed of helemaal niet voorkomt in Google heb je niets aan een website.
Hoe kan je een website zo optimaliseren dat deze beter wordt gevonden in Google?

Titel, beschrijving en zoekmachine optimalisatie

De titel van een website is het belangrijkste.
In de titel moeten je keywords zitten, de woorden waarop je gevonden wilt worden in Google.
Als je belangrijkste keyword zoekmachine optimalisatie is, moet je deze term opnemen in de titel.
Je moet de term ook opnemen in je meta description, ook wel bekend als de Google beschrijving.
Een iedere webpagina moet een eigen unieke titel en meta description hebben.

Content en zoekmachine optimalisatie

Content, waaronder met name tekst en afbeeldingen, zijn erg belangrijk.
Een tekst moet uit minimaal 250, liefst 300 woorden bestaan.
Daarnaast moet je in de tekst je zoektermen opnemen.
Als je zoektermen ‘zoekmachine optimalisatie’ en ‘website verbeteren’ zijn, moet je deze termen dus opnemen in de tekst.
Zorg dat je dit niet te vaak doet, maximaal 5% van alle tekst mag je zoektermen bevatten.
Vroeger scoorden websites wel eens op het veelvuldige gebruik van hetzelfde keyword of een zoekterm, soms gebruikte men een enkel woord talloze keren in een klein stukje tekst.
Tegenwoordig ziet Google dat als keyword spamming, een website wordt erop afgestraft.

Ook afbeeldingen zijn belangrijk.
Geef een afbeelding dezelfde naam als je belangrijkste zoekterm of keyword, bijvoorbeeld; zoekmachine-optimalisatie.jpg
Je kan een afbeelding voorzien van een ‘alt’ tag, gebruik hierin je belangrijkste zoekterm of keyword.

Dit waren enkele voorbeelden van zaken die je kan doen op je website zelf.
Maar je kan ook veel doen buiten je website om deze beter vindbaar te maken.
Denk aan het gebruik van social media, waaronder Google+
Maar denk vooral aan backlinks, links die naar je website wijzen.
Het is belangrijk dat deze links van websites komen die hetzelfde onderwerp en dezelfde taal hebben als je eigen website.
Je kan op allerlei manieren aan links komen maar links kopen is geen aanrader.
Je weet nooit of men de link laat staan, of de waarde van de link hetzelfde blijft.
In sommige gevallen verkopen websites links en plaatsen ze honderden links op 1 webpagina.
Google geeft de webpagina een lagere waarde, pagerank, waardoor je link waardeloos is geworden.
In sommige gevallen moet je per maand betalen voor een link, je betaald dan maandelijks een behoorlijk bedrag om een beetje in Google te blijven staan, erg zonde van het geld.
De beste links krijg je doordat mensen zelf links naar je website plaatsen, ze vinden de informatie op je website bruikbaar en willen het delen.
Ook kan je artikelen schrijven op gastblogs en andere websites, waar je links in achterlaat.

Comments are closed.